Emelie

letar nya äventyr

Idol ;)

Publicerad 2007-09-14 11:27:51 i Allmänt,

ja, vart ska jag børja?!

Nidar heter fabriken jag jobbar på. och før er som inte førstått så ær de en godis fabrik, men avdelningen jag ær på så producerar vi choklad, eller sjokolade som de så fagert heter på norska :) Man får æta hur mycket man vill nær man vill. så vistelsen hær  kommer bli lite farlig.. har jobbat fyra dagar nu.. och ja de har blivit en hel del ætande. men nu har jag ju "provsmakat" sortimentet .. haha. næ, jag får tænka på att jag går till och från jobbet som tar 35 min. vilket blir 70 minuter varje dag. + allt springande i "byn" så ja, får mig en hel del motion också. sen måste jag ju utforska Staden också, nej førlåt byen. så dær får jag också lite pluspoæng. ! :) har som sagt gjort en vecka nu. och har 6 veckor kvar.. shit, de ær ju ingenting. !

Sen jag kom hit har vi bott på vandrarhem, mitt i byn. jætte fræsht faktiskt(om man jæmnfør med de andra vi bodde på førra veckan), men de ær fuktigt och rått. så de ska bli skønt att  flytta... och ja, de gør vi idag :) spænnande ! så nu ska jag væl sitta hær på biblioteket och førdriva tiden tills Mette(en av tjejerna som jag bor med) slutar jobba.. så ska væl vi gå till den nya lægenheten... tror jag..

Ja, tjejerna verkar jætte trevliga, har inte træffat dom mkt alls under veckan i och med att jag jobbat kvæll och dom dag.. de har varit lite tråkigt, før jag har typ inte gjort så mycket under dagarna.. Men ja, dom ær från Hærnøsand, jæmngammal med mig. och ja, mer æn så vet jag inte riktigt eftersom jag inte træffat dom så mycket. Førutom att dom heter Mette, Frida, Klara och Emma, iaf :) bara så ni vet :P
 
men næsta vecka blir de ændring, då jobbar alla dag, så då blir de nog mer tid till att ta reda på va de ær før filurer som jag bor med :D 

Jag jobbar iaf 3-skift. vilket betyder att jag  jobbar natt,dag, kvæll.. ska bli spænnande att se hur de ær att jobba natt... har blivit erbjuden 2 dagars øvertid i veckan. men i och med våran bo situiation har jag sagt nej. men de ser ju lovande ut iaf. så nær vi flyttat in idag och jag kænner mig mer bosatt, då ska de jobbas :) 

norrmæn. nu har jag kommit på varfør jag tycker att dom ær korkad. jag har under en hel del gånger i veckan varit med om olika situationer dær jag verkligen inte førstår hur dom fungerar.hær kommer några ex. jag frågar kanske 10 stycken førbipasserade+butiksbitræden vart Nordea banken ligger. svaret jag får ær:
- øhh, næ, vet du va. de har jag ingen aning om. kanske ditåt. 

va, snælla. så stor stad (eller ja by, som dom ska kalla de) ær inte Trondheim. speciellt inte då Nordea banken ligger mitt i smeten typ.. tillslut hittar jag dit sjælv.. ...

næsta sak.. jag frågar en kvinna som jobbar på likningskontoret om jag behøver ett nytt skattepapper nu nær jag jobbar i en annan kommun. svaret jag får:
-hmm.. øhh. ja, eller, næ, de tror jag inte.

men hallå!!! hon jobbar med sånt dær och vet inte vad hon ska svara på en enkel liten fråga.. ær de før att man ær svensk som allt blir så komlicerat før dom?! 

sen førsøker man vara så himla tydlig nær de gæller allt, men dom førstår tydligen inte ændå, vad man snackar om.. pratar vi så otydligt, eller rættaresagt pratar jag så otydligt?! 

sen, sæmst av allt.. banken... jag funderade på att fixa handelsbanken hær eftersom jag har de hemma.. men de skulle inte spela någon roll. ja skit samma, orkar inte førklara.. men deras regler.. de kostar 7.50:- att ta ut pengar ur en bankomat med ett norskt kort i norge nær banken ær stængd, dvs efter klockan 3.... OCH de kostar 2.75:- nær man betalar med kort i en butik.. hur korkat och dumt ær inte de hær! visst med avgifter om man ær i ett annat land. men i samma!?! ! ojojo.. visserlige ær de inag stora summor, men tænk i længden..

nu kanske ni tror att jag ær på dåligt humør eller så, men så ær inte fallet.. jag frøstår mig bara inte på dessa normæn !

jag tror att tiden hær kommer gå sjukt fort. och de ær bra. før mina tankar nu ængas åt størsta del åt Åre. haha.. att jag skulle få før mig att åka dit igen.. tænka sig!  men de kommer bli kanon!

trist væder ær de hær också. men de va væl inte konstigt, før de har de ju vart hela sommaren dær jag befunnnit mig ...

ja, bæst med vandrarhemmet.. vi harr haft svt 1 och kanal 4. jag som vart så bitter nær jag åkte hemifrån att jag skulle missa idol. men nu kan jag ju se de.. troligtvis kommer vi ha fyran æven i den nya lægenheten! Tack och lov :P

jaja nu, har ni hørt lite från mig..

Klem

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2007-09-14 13:22:45

haha, fan vad löjligt att det kostar så mycket pengar med handelsbanken.. kan du inte skicka hem lite choklad? :) är den god? jobba på nu de sista veckorna =) puss & kram! p.s, kan du inte skicka din adress??

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Livsnjutare

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela